Upplevelsebaserat lärande

Mer LAGAnda spelet
Här hittar du material som kan användas i klassrummet.  Genom spel och lekar får eleverna ökad förståelse för hur elever med astma, allergi, celiaki och intolerans har det i skolan. De lär sig hur de kan göra för att deras klasskompisar med överkänslighet ska må bättre i skolan. Materialet har tagits fram tillsammans med elever.

Presentation

Inled de upplevelsebaserade övningarna med en genomgång av diagnoserna astma, allergi, celiaki och intolerans och hur elever med dessa diagnoser kan må i skolan. Den finns att ladda ner både som PDF och PowerPoint.

Presentation

Förskoleklass

Memory
Memoryspelet är för de allra yngsta på skolan. Spelet har tio motiv på sådant elever med astma, allergi, celiaki och intolerans kan må dåligt av. Spela och prata samtidigt om diagnoserna för att på så sätt öka kunskapen och förståelsen i klassen.

Memory
Handledning

Alla åldrar

Fotoutställning
I den här fotoutställningen syns först ett deformerat foto eller en närbild på något som människor kan vara överkänsliga mot. Efter att ha gissat vad fotot föreställer lyfter du på bilden och ser ser vad det egentligen är på bilden.

Fotoutställning
Handledning

Låg och mellanstadiet

Detektivspel
Här blir eleverna detektiver! De ska i par leta efter 10 saker i klassrummet som kan skapa reaktioner hos elever med astma, allergi, celiaki eller intolerans. En spännande och klurig övning som leder till ökad kunskap och förståelse.

Detektivleken

Mellanstadiet

LAGAnda-spelet
Spelet går ut på att ta sig igenom en skoldag; resa till skolan, äta i matsalen, ha rast och gå på lektioner. Innan spelet börjar tilldelas eleverna allergier, astma, celiaki och/eller intolerans vilket gör att de hamnar i olika situationer.

Spelinstruktioner
Spelplan och spelkort