Celiaki (glutenintolerans)

celiaki

Gluten

Gluten är ett protein som finns i vete, råg och korn. Därför är det vanligt med gluten i bröd, pasta, kakor, glasstrutar och bullar.

Celiaki

Om en person med celiaki äter gluten reagerar immunförsvaret med att attackera kroppens egna celler i tarmen vilket leder till en inflammation och försämrad näringsupptagning. Celiaki är en av de vanligaste kroniska sjukdomarna bland barn i Sverige och 2-3 procent av alla barn och unga beräknas leva med celiaki.

Vanliga symtom
  • kräkningar
  • diarré
  • magont
  • trötthet
  • skelett- muskel och hudbesvär
  • viktminskning och viktstillestånd
  • depression
  • förstoppning
Behandling

Det enda sättet att behandla celiaki är genom att äta en glutenfri kost. Även små smulor av något med gluten räcker för att göra skada.

Källa: 1177 Vårdguiden

Erfarenheter

Reaktion i skolan

”Börjat med hemkunskap har fått ont i magen och nässelutslag varje gång”

Många känner oro över att få i sig gluten på skolan. Flera på grund av att de vid tidigare tillfällen blivit sjuka, eller sett att det slarvats med specialkosten i skolmatsalen och på hem- och konsumentkunskapen.

”Andra elever vill inte jobba med mig på hemkunskapen när vi bakar för de tycker inte glutenfritt smakar lika bra.”

Att få samma eller motsvarande maträtt som sina klasskamrater är för många det viktigaste för att se sin skolmåltid som något positivt. Elever med celiaki känner sig ofta utpekade för att maten de serveras inte motsvarar den som övriga elever får. Det har också hänt att elever med celiaki fått annorlunda fika eller frukt vid skolavslutningar och andra tillfällen. En pepparkaka istället för en lussekatt är inte likvärdigt! Elever med celiaki har också varit med om att lärare glömt ordna fika till dem, eller glömt ta med mat vid skolutflykter. Om det inte går att ordna samma till alla eller en motsvarande specialkost är det bättre att inte bjuda på fika i skolsammanhang.