Pälsdjursallergi

Pälsdjur

Allergen

Allergiframkallande ämnen från pälsdjur kommer oftast från djurens saliv, urin eller talgkörtlar men även päls. Vanligast är att vara allergisk mot katt och hund.

Pälsdjursallergi

Pälsdjursallergi innebär att få allergiska besvär av ett eller flera olika pälsdjur. Ungefär sju procent av alla barn i Sverige har en pälsdjursallergi.  Personer med pälsdjursallergi har en kraftigt ökad risk att utveckla astma. Ämnena kommer oftast från djurets saliv, urin, talgkörtlar eller päls och personen behöver inte vara i kontakt med själva djuret för att få allergiska besvär.

Pälsdjursallergi kan utvecklas när som helst i livet.

Vanliga symtom
  • nysningar
  • nästäppa eller rinnande näsa
  • kliande röda ögon
  • astma (hosta och andningsbesvär)
Behandling

Undvik kontakt med djur som du är allergisk mot och ha inte pälsdjur hemma. Om du har lindriga besvär från ögonen eller näsan kan du börja med att köpa receptfria antihistamintabletter på apotek och vid behov komplettera med receptfria ögondroppar. Om du framför allt är täppt i näsan kan det vara bra att använda nässprej med kortison som hjälper mot snuvan.

Källa: 1177 Vårdguiden

Erfarenheter

Reaktion i skolan

"Pälsdjur, särskilt hästar, är jättejobbigt då alla i klassen utom en håller på och tar in och med sig hår på kläder. När vi kollade mina öron i december skrev min doktor till skolan och bad dem göra något åt situationen. Men inget har hänt. Vi har påtalat detta länge men ingen har brytt sig"

Eftersom pälsdjursallergen är så utspridda i samhället får många pälsdjursallergiska barn besvär i skolan. Nästan 40 procent av alla barnfamiljer har ett pälsdjur hemma och det är mycket som följer med till skolan.

Utanförskap

”Besök på bondgård fungerar inte alls för mig, man känner sig utanför i skolan och får inte följa med när de åker dit.”

Att ha pälsdjursallergi kan leda till att inte kunna följa med klasskompisar hem efter skolan, eller följa med på skolutflykter till exempelvis en bondgård. Ibland får elever ta med sig sina husdjur till skolan, vilket kan leda till att elever med allergi får stanna hemma.