Laktosintolerans

Mjölk

Laktos

Mjölksockret laktos finns i mjölk och andra mejeriprodukter, som yoghurt, fil, smör och grädde.

Laktosintolerans

Att vara laktosintolerant innebär att ha svårt att bryta ner mjölksockret laktos. I tunntarmen finns en enzym som heter laktas och som har till uppgift att sönderdela laktos till sockerarter kroppen kan ta upp. Personer med laktosintolerans saknar eller har färre laktasenzymer vilket gör att laktosen inte sönderdelas i tunntarmen. När laktosen fortsätter till tjocktarmen är det istället bakterier som sönderdelar mjölksockret vilket kan ge jobbiga magbesvär. Det är viktigt att inte förväxla laktosintolerans och mjölkproteinallergi.

Vanligtvis kommer laktosintolerans alltefter att en blir äldre och laktaset i tunntarmen minskar. Man kan även ha tillfällig laktosintolerans om slemhinnan i tunntarmen är skadad av en sjukdom, till exempel obehandlad celiaki.

Vanliga symtom
  • diarré
  • gasbildning
  • buller
  • magsmärtor
Behandling

Laktosintolerans är ofarligt och besvären kan undvikas genom att äta en laktosfri kost.

Tabletter med enzymet laktas kan ätas i samband med konsumtion av laktos.

Källa: 1177 Vårdguiden

Erfarenheter

Reaktion i skolan

”Jag har haft så ont i magen att det påverkat min förmåga att kunna plugga och lett till att jag varit dåligt förberedd till exempelvis prov.”

Elever med laktosintolerans ska erbjudas en helt laktosfri
kost. Även om elevens symtom kan verka lindriga är det viktigt att
dessa elever inte serveras mat med laktos. Elevens symtom kan
vara föränderliga och det är därför viktigt att försiktighetsprincipen
alltid appliceras.

Utanförskap

”Eftersom specialkosten tas i ett annat rum och ibland tar lite längre tid hinner kompisarna ibland äta upp sin mat innan.”

Eleverna ska känna sig trygga att äta maten men det ska även känna matglädje. En viktig del av detta är att kunna äta tillsammans med sina kompisar och att få mat som liknar den övriga kosten.